Portret van Pastoor Menten
Dating |
28 juli 1900 |
Material / technique |
olieverf op doek |
Dimensions |
196 x 110 cm |
Literature |
J. Blonden, 'Henri Goovaerts. Een bekende Maastrichtsche schilder.' in: Limburger Koerier, 12 augustus 1933
Knippenberg, H.H., Memoriaal. Herinneringsbeelden met enige portretten en naamregister, Helmond 1949, p. 75 |
Exhibitions |
|
Provenance |
|
Current residence |
Pastorie van de Sint Mathiasparochie, Maastricht |
Signature |
l.o. met verf: HENDRIK GOOVAERTS 28 JULY 1900 |
Headings |
|
Remarks |
Wie als Maastrichtenaar rond 1900 vond dat hij iets voorstelde liet zich door Henri Goovaerts portretteren. In juni 1900 had Goovaerts de burgemeester van de stad geportretteerd en een maand later volgde pastoor Ernest Menten. Hij liet zich levensgroot en in rijk ornaat afbeelden. Goovaerts leefde zich met zijn talent voor stofuitdrukking uit bij het schilderen van de robijnrode en brokaten kledij van de pastoor. Het portret heeft mede hierdoor de allure van een pauselijk portret, waarvan in de kunstgeschiedenis meerdere grote voorbeelden bekend zijn in een soortgelijk warm kleurenpalet. Volgens pastoor Hover, de huidige pastoor van de Sint Mathiasparochie, gaat het verhaal dat Menten echter niet geheel tevreden was over het schilderij. Hij zou de weergave van zijn hoofd niet mooi genoeg hebben gevonden, waarna deze is aangepast. Bij beschouwing van het schilderij valt op dat het hoofd relatief klein is. Het lijkt ook in een iets koeler kleurenpalet geschilderd dan de rest van het doek. De schilderstijl toont wel de hand van Goovaerts. Röntgenfotografie zou kunnen laten zien of er onder de bovenlaag inderdaad een andere schildering aanwezig is.
Monseigneur dr. Josephus Ernestus Hubertus Menten (1834-1920) was vanaf 1891 tot aan zijn dood pastoor van de Sint Mathias parochie in Maastricht. Hij stond bekend als een ijdel en eerzuchtig man die weinig voor de parochie deed. Zijn opvolger schreef in het parochieregister over Menten: ‘Over zijn verblijf in deze parochie heeft hij zelf niets opgeschreven en mij komt het wenschelijk voor om mijn indrukken niet weer te geven.’ (Bron: Ubachs, P.J.H., Sint Matthijskerk, Maastrichts Silhouet, nr. 13, Maastricht 1993, p. 49).
In 1933 hing het portret van Menten nog in de studiezaal van het gemeentearchief in Maastricht (Bron: Blonden 1933). Toen pastoor Hover in 1992 aantrad bevond het schilderij zich in het Bonnefantenmuseum. Hovers voorganger, pastoor Rouwet, had het daarheen verbannen omdat hij niet tegen ‘dat zure hoofd’ aan wilde kijken. Pastoor Hover heeft het portret van Menten terug gehaald naar de pastorie, om het weer een plek te geven in zijn originele context. |