Henri Goovaerts

Maria met kind (kopie naar Murillo)

Maria met kind (kopie naar Murillo)
Dating circa november 1893
Material / technique olieverf op doek
Dimensions 67 x 70 cm
Literature Tussen Kunst en Kitsch, televisie-uitzending 11 oktober 2017, 21'24" - 22'54" [https://www.avrotros.nl/tussen-kunst-en-kitsch/gemist/detail/item/tussen-kunst-en-kitsch-kasteel-groeneveld-11-10-2017/]
Exhibitions Amsteram 1894 (30 april - 7 mei), Rijksacademie, tentoonstelling van werken gemaakt tijdens de studiereis in 1893 Maastricht 1894 (25 november - 9 december), 'Goovaerts', cat. nr. 61
Provenance Particulier bezit Duitsland 2016 erfenis van particuliere eigenaar uit Duitsland door particuliere eigenaar in Limburg 2016 aankoop van particuliere eigenaar in Limburg door kunsthandelaar op Marktplaats.nl 2016 aankoop van kunsthandelaar op Marktplaats.nl door particuliere eigenaar in Utrecht 2020 (13 december) aankoop van particuliere eigenaar in Utrecht door huidige eigenaar via veiling op Catawiki.nl
Current residence Particulier bezit Rome
Signature r.o. met verf: H GOOVAERTS
Headings o. met verf: COPIE [..] MURILLO SEVILLA
Remarks ‘Maria met kind’ van Bartolomé Murillo is een van de topstukken van het Museo de Bellas Artes in Sevilla. Henri Goovaerts was in het najaar van 1893 in Sevilla. Drie jaar eerder had hij de Prix de Rome gewonnen, een prijsvraag die werd georganiseerd door de Rijksacademie van beeldende kunsten in Amsterdam. De prijs bestond uit een studiereis van vijf jaar door Italië en Spanje. Tijdens deze reis werd Goovaerts op afstand begeleid door zijn docenten van de Rijksacademie. Het was de bedoeling dat Goovaerts het werk dat hij onderweg maakte opstuurde naar Amsterdam, dat het daar vervolgens door zijn docenten werd bekeken en dat hun beoordeling daarna per brief werd teruggestuurd naar Goovaerts op een poste restante adres. De meeste correspondentie vond plaats met docent August Allebé. Een belangrijk onderdeel van de studiereis was het kopiëren van de meesterwerken uit de kunstgeschiedenis die te vinden zijn in de grote musea van onder andere Rome, Florence en Madrid. In de nalatenschap van Goovaerts bevindt zich een aanzienlijk aantal brieven van Allebé, waarin hij Goovaerts adviseert bij de keuze voor de schilderijen die gekopieerd worden en bij zijn beeldende aanpak. Soms is de toon van die brieven streng. Dan heeft Goovaerts zich blijkbaar niet aan bepaalde regels gehouden of dan laat zijn communicatie te wensen over, waardoor Allebé niet weet waar Goovaerts uithangt. Zo schrijft Allebé hem op 28 oktober 1893 in een enigszins wanhopige brief: ‘Alweder wachten de secretaris der Commissie van Toezicht en ik op tijding van u, - en zelfs uw adres is ons onbekend, hetgeen alweer niet overeen te brengen is met uwe instructie, waarvan gij toch het origineel op reis hebt medegenomen. […] Het is waarlijk jammer dat wij uw adres niet weten; ik hoop dat ziekte er niet de oorzaak van zij. Deze brief heeft geen ander doel u te verzoeken ten spoedigste op te geven waar gij zijt; ik zend hem op goed geluk naar Sevilla maar denk dat gij die plaats al lang verlaten hebt om zuidelijk te gaan. […] Misschien zal deze brief u nagezonden worden; maar ik heb weinig vertrouwen op de stiptheid der postkantoren in Spanje. Geef daarom altijd zoo juist mogelijk tijd en verblijfplaats op, en lees ook eens in de instructie Art. 3 waarbij sprake is van eene copij te Sevilla.’ Goovaerts ontving deze brief nog in Sevilla. Zeer waarschijnlijk is deze ‘Maria met kind’ de kopie die Henri Goovaerts maakte volgens artikel 3 van de instructie die door Allebé wordt genoemd.
Back to top