Dating |
vermoedelijk januari 1892 |
Material / technique |
olieverf op paneel |
Dimensions |
29,5 x 45,5 cm |
Literature |
|
Exhibitions |
vermoedelijk: Maastricht 1894 (25 november - 9 december), 'Goovaerts', cat. nr. 33 of 35, 'Dansende vrouwen, compositie - Florence' |
Provenance |
Lily Goovaerts
Schenking van Lily Goovaerts aan Stichting Limburgs Kunstbezit
1952 Schenking van Stichting Limburgs Kunstbezit aan huidige verblijfplaats |
Current residence |
Collectie Bonnefantenmuseum Maastricht |
Signature |
geen |
Headings |
|
Remarks |
Op 14 januari 1892 schrijft Henri Goovaerts vanuit Florence aan zijn docent in Amsterdam, August Allebé, dat hij aan een wat ongewone compositie is begonnen:
‘Ik zou heel moeilijk kunnen zeggen wat het voorstelt. Het best zou ik het een droom kunnen noemen. De indruk dezer compositie kreeg ik bij het Campo di Marto alhier. Dit is een uitgestrekt veld, vreselijk groot en daarachter strekken zich de bergen met hun lange lijven. Het is iets mystieks dit te zien bij zonsondergang als al die bomen en bergen hun eigen silhouetten aannemen. Dan die uitgestrekte vlakte. Juist iets waar na zonsondergang, als ’t ware mystieke figuren tevoorschijn komen en hun feest vieren. Ik hoop u die compositie, die ik naar mijn bescheiden mening mijn beste werk vind, in maart te kunnen zenden met mijn ander werk.’ (brief in archief Rijksakademie Amsterdam, Rijksarchief voor Noord-Holland (Haarlem), dossier 239)
Mogelijk is dit paneeltje een schets voor die compositie. De mystieke figuren in het veld roepen de associatie op met de figuren op Botticelli’s allegorie van de Lente (Primavera). Henri Goovaerts is direct erg onder de indruk van dit schilderij zodra hij het in Florence ziet. Later zal hij het uitkiezen voor een van de kopieer-opdrachten die hij tijdens zijn studiereis in Zuid-Europa moet doen.
Het is niet bekend of Goovaerts de compositie met mystieke figuren ooit op groter formaat uitwerkte en naar Nederland stuurde. |